Agenda Training

Ikutilah!!! >>>> Training dan Workshop Fikih Muamalah on Islamic Banking and Finance Level Intermediate (Angkatan 84) 6 - 7 Februari 2014 # Workshop Nasional Notaris Syariah 24 - 25 Januari 2013 # Workshop Hybrid Contracts pada Produk Perbankan Syariah 13 - 14 Maret 2013 Hub. Sdr. Joko (082110206289). BURUAN DAFTAR

Training

Training

Muzakarah Cendikiawan nusantara Ke 3

Resolusi 1 (1/2009)MengenaiKonsep dan Mekanisme Swap dalam Institusi Kewangan IslamMuzakarah Cendekiawan Syariah Nusantara ke-3, yang diadakan di Jakarta, Indonesia dari 30 Jamadiawal – 1 Jamadilakhir 1430 H (25 – 26 Mei 2009) memutuskan:

1. Swap didefinisikan sebagai suatu mekanisme lindung nilai, di mana dua pihak bersetuju untuk melakukan pertukaran, baik pertukaran kadar matawang maupun kadar keuntungan yang berbeda.

2. Swap yang diamalkan dalam sistem konvensional adalah tidak mematuhi Syarak disebabkan wujudnya elemen-elemen berikut:a. Riba.b. Bai’ al-Dayn bil Dayn (Jual Hutang dengan Hutang).c. Gharar (Ketidakpastian).d. Qimar (Perjudian)

3. Pengurusan risiko dan lindung nilai secara umumnya adalah dibolehkan (ja’iz) oleh Syarak. Dianjurkan usaha bantu membantu dalam meringankan kesan risiko dan kemudaratan. Ini berdasarkan objektif Syariah (maqasid al-Shariah) yang memberi penekanan kepada menjaga harta (hifz al-mal).

4. Swap yang diperkenalkan oleh perbankan Islam (‘Uqud al-Mubadalat), seperti yang berasaskan konsep Wa`d, Murabahah, Musawamah, Tawarruq dan Muqasah, dibolehkan selagi mana tidak mengandungi elemen yang bertentangan dengan Syarak atas asas keperluan bagi melindung nilai.

5. Jika produk swap secara Islam melibatkan beberapa kontrak, ia mestilah mematuhi garis panduan (dhawabit) menggabungkan akad-akad (al-jam’ baina al-‘uqud).

6. Bagi kontrak-kontrak pertukaran (‘uqud al-mu’awadhat), rukun-rukun dan syarat-syarat kontrak berkaitan mestilah dipatuhi. Kontraknya mesti jelas dan transaksi sebenar mesti berlaku, dan mesti dibuktikan.

7. Kajian yang lebih mendalam mesti dilaksanakan bagi mengenalpasti instrumen-instrumen pengurusan risiko dan lindung nilai yang memenuhi tuntuan syarak termasuk kajian mengenai matawang Dinar emas sebagai salah satu cara lindung nilai demi kepentingan teransaksi kewangan Islam secara umumnya.Muzakarah CendekiawanSyariah Nusantara ke-3

0 komentar: